Om Smulan

Vem driver förskolan?

Smulans huvudman är Furuhöjdskyrkan i Alunda som är en ekumenisk församling (Equmeniakyrkan och Evangeliska Frikyrkan). Förskolan startade år 1992 med 18 barn och vi har nu ca 40 barn med två avdelningar. Lokalerna har tidigare varit ett missionshus som byggdes år 1879. Huset är nu ombyggt till ljusa och ändamålsenliga lokaler som är väl anpassade till dagens krav av förskoleverksamhet. Hösten 2018 byggde vi ett Utehus där mycket pedagogisk verksamhet kan bedrivas och vi kan äta lunch och mellanmål. Småbarnen sover i ett inglasat uterum.

Vår profilering

Vi har en ute-natur profil med kristen grund. Vi arbetar väldigt brett med natur, miljö, drama, musik, skapande etc. Vi tar tillvara på barnens intressen vilket gör att fokus kan ligga på olika saker beroende på barngruppen.

Vi arbetar utifrån Lpfö 18 (Läroplan för förskolan, 2018)

Kristen Grund

Den kristna grunden genomsyrar våra värderingar och leder till omsorg om allt levande. Sverige har ett rikt kristet kulturarv att förvalta och det vill vi ge vidare till nästa generation. Konkret visar sig den kristna grunden genom att vi ber bordsbön, använder oss av bibelberättelser, ber barnens böner, sjunger kristna sånger och talar om det kristna innehållet i helger som jul och påsk.

De flesta av personalen har en kristen livssyn men vi vill klargöra att vi varken moraliserar eller indoktrinerar. Huvudansvaret för barnens fostran ligger på föräldrarna. Vårt motto är: ”Behandla andra som ni vill att de skall behandla er” (Matt.7:12).

Smulans målsättning

Smulans mål är uppdelade i olika områden och punkter. Mer information om hur vi jobbar för att uppnå målen finns på förskolan.
Smulans mål är:
Normer och värden

• att skapa förutsättningar för att barnen skall kunna utvecklas till trygga och harmoniska människor
  • att hjälpa barnen utvecklas till hänsynsfulla och ansvarsfulla människor
  • att verka för att barnen utvecklar sina personliga färdigheter och att bli öppna och kreativa människor
  • Utveckling och lärande
    att stimulera och hjälpa barnen att utveckla sina färdigheter
    att ge barnen kunskap om och förståelse för vår natur och miljön
    att låta barnen vara en del av verkligheten, att naturligt få ta del av vuxenrollen
    att låta barnen vara en del av vår kultur
    att låta barnen ha inflytande
    Förskola och hem
    att ha en positiv kontakt med hela familjen för helhetens och trygghetens skull
    Samverkan med grundskolan
    att ha en god samverkan med grundskolan

Tyra

Smulan använder it-plattformen Tyra för att dokumentera varje barns lärande och att visa vad som händer i förskolan och också ge möjlighet till dej som förälder att interagera. Tyra används även för att distribuera information till alla föräldrar.

I Tyra kan du även lägga in ditt barns tider och sjukanmäla eller skicka meddelande till förskolan.